زنی با خوردن زیره افغانستان جانی دوباره گرفت

اگرچه دانه های زیره افغانستان به عنوان ادویه به دلیل عطر متمایز خود به طور گسترده استفاده می شود، اما معمولاً در طب سنتی برای درمان انواع بیماری ها نیز استفاده می شود.

ادبیات شواهد زیادی برای فعالیت‌های زیست‌پزشکی زیره، که عموماً به ترکیبات زیست فعال آن مانند ترپن‌ها، فنل‌ها و فلاونوئیدها نسبت داده می‌شود، ارائه می‌کند.

آن دسته از اثرات سلامتی دانه های زیره که به طور تجربی تایید شده اند در این بررسی مورد بحث قرار می گیرند. سیاه دانه ها که کاملاً با  ارتباطی ندارند.

نام “زیره سیاه” را به خود گرفته و در سیستم های پزشکی سنتی برای بسیاری از اختلالات استفاده می شود. آزمایشات پیش بالینی و بالینی متعددی اثربخشی آن را با استفاده از روغن دانه، اسانس و ترکیب اصلی آن تیموکینون (TQ) بررسی کرده اند.

این تحقیقات استفاده از آن را به صورت مستقل یا به عنوان یک مکمل همراه با داروهای معمولی در مشکلات تنفسی، رینیت آلرژیک، سوء هاضمه، سندرم متابولیک، دیابت شیرین، بیماری های التهابی و انواع مختلف سرطان انسان پشتیبانی می کند.

مطالعات متعددی که در دهه های گذشته انجام شده است، اثرات مفید آن بر سلامتی به ویژه در دیابت، دیس لیپیدمی، فشار خون بالا، اختلالات تنفسی، بیماری های التهابی و سرطان را تایید می کند.

دانه‌های سیاه‌دانه همچنین دارای فعالیت‌های محرک ایمنی، محافظت از معده، محافظت از کبد، محافظت از کلیه و محافظت عصبی هستند.  فراوان ترین ترکیب روغن فرار دانه های است و بیشتر خواص دارویی عمدتاً به TQ نسبت داده می شود.

تمام شواهد موجود نشان می دهد که TQ باید به عنوان یک داروی جدید در آزمایشات بالینی توسعه یابد.سیاه دانه سیاه، سیاهدانه نیز شناخته می شود. یک گیاه گلدار یک ساله از خانواده  است

و بومی جنوب اروپا، شمال آفریقا و آسیای جنوب غربی است. زیره سیاه در منطقه خاورمیانه مدیترانه، جنوب اروپا، شمال هند، پاکستان، سوریه، ترکیه، ایران و عربستان سعودی کشت می شود.