مادری که با مربا هویج بزرگ فرزند خود را بیمار کرد

ریشه نگهداری هویج منبع خوبی از کاروتنوئیدها، ویتامین ها و فیبر غذایی است و همچنین سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. با افزایش آگاهی بهداشتی، هویج به دلیل مواد مغذی فراوان و فوایدی که برای سلامتی انسان دارد، محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند.

اکثر مطالعات روی مربا هویج بزرگ بر روی کشت، پرورش، کشت بافت، محتوای مواد مغذی و تنظیم سنتز کاروتنوئیدها متمرکز شده است. با توسعه فناوری زیست شناسی مولکولی، حجم زیادی از اطلاعات در تحقیقات روی محصولات سبزیجات تولید شده است.

به عنوان یکی از مهمترین اعضای خانواده که به طور گسترده در سراسر جهان کشت می شود، تعداد زیادی از مطالعات روی هویج نیز انجام شده است.

این بررسی عمدتاً بر اهلی‌سازی، پرورش، اومیکس و ترکیب شیمیایی هویج متمرکز است. کار بیشتر بالقوه در تحقیقات هویج نیز مورد بحث قرار گرفته است.

هویج یک گونه علفی دو ساله از خانواده Apiaceae است. ریشه‌های هویج که از هیپولپه‌ها رشد می‌کنند، قابلیت ذخیره‌سازی خوبی دارند. مقدار زیادی کربوهیدرات در ریشه های بزرگ شده ذخیره می شود تا گیاه هویج در سال دوم گل دهد.

گل هویج یک چتر چتری شکل پهن است. چتر مشخصه ای برای تشخیص هویج از گونه های مرتبط است. رنگ گلهای هویج پرورشی معمولاً سفید و برگهای هویج مرکب هستند4،10. ریشه گوشتی هویج از هیپولپه ها ایجاد می شود و شکل ریشه هویج همیشه مخروطی است.

رنگ ریشه متنوع است و شامل نارنجی، زرد، بنفش، قرمز و سفید است. محتویات رنگدانه های مختلف مسئول رنگ های مختلف هستند. با توسعه بیشتر توالی یابی، ژن های کاربردی تری مرتبط با سنتز رنگدانه پیدا خواهند شد.

تعداد کروموزوم اصلی هویج 9 تا 11 است. بیشتر هویج های کشت شده دیپلوئید هستند. طول متوسط کروموزوم هویج است. در سال 2011، گروه های پیوندی را با کروموزوم های پاکیتن هویج از طریق هیبریداسیون درجا فلورسنت ادغام کرد.

در این گزارش، طول کروموزوم‌های هویج تنها 2 تا 4 میکرومتر بود و 9 کروموزوم در سه گروه طبقه‌بندی شدند. کروموزوم های 1، 6 و 8 با سانترومرهای زیرپایه ای یک گروه بودند.

کروموزوم های 2 و 4 با سانترومر انتهایی یک گروه بودند. و کروموزوم های 3، 5، 7 و 9 با سانترومرهای میانه تقریباً یک گروه بودند. در بین 9 کروموزوم، کروموزوم 1 طولانی ترین کروموزوم بود و دارای یک دستگیره هتروکروماتیک کوچک 13 بود.