کاشی و سرامیک ارزان در کرج موجب تعطیلی بازار شد

آجر، سفال، شیشه، چینی، کاشی، سیمان و بتن سرامیک های کلاسیک و آزمایش شده ما هستند. اگرچه همه آنها کاربردهای متفاوتی دارند.

اما هنوز هم می توانیم آنها را به عنوان مواد همه منظوره در نظر بگیریم. به عنوان مثال سرامیک و کاشی ها را در نظر بگیرید. ما می توانیم آنها را در داخل خانه یا بیرون قرار دهیم.

روی دیوارها، کف یا سقف؛ و می‌توانیم شیشه را در پنجره‌هایمان بچسبانیم یا روی صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمندمان آن را دور بریزیم حتی می‌توانیم شامپاین را از آن بنوشیم.

کاشی و سرامیک ارزان در کرج مانند این مواد باستانی هستند . موادی که اجداد ما آن را می‌شناختند که با گذشت قرن‌ها به تدریج کاربردهای بیشتری پیدا کرده‌اند.

سرامیک و کاشی های مهندسی پیشرفته در مقابل، سرامیک های پیشرفته آنهایی هستند که برای کاربردهای بسیار خاص مهندسی شده اند. به عنوان مثال، نیتریدهای سیلیکون و کاربیدهای تنگستن برای ساخت ابزارهای برش بسیار سخت و با کارایی بالا طراحی شده‌اند.

اگرچه کاربردهای دیگری نیز دارند. اکثر سرامیک های مهندسی مدرن اکسیدهای فلزی، کاربیدها و نیتریدها هستند، به این معنی که آنها ترکیباتی هستند که از ترکیب اتم های یک فلز با اتم های اکسیژن، کربن یا نیتروژن ساخته می شوند.

بنابراین، برای مثال، ما کاربید تنگستن، کاربید سیلیکون، و نیترید بور داریم که سرامیک های سخت و ابزار برش هستند. اکسید آلومینیوم و دی اکسید سیلیکون در ساخت مدارهای مجتمع استفاده می شود.

از اکسید برای ساختن مخروط های دماغه محافظ در برابر حرارت در موشک های فضایی استفاده می شود. ابررساناهای با دمای بالا از کریستال های ایتریم، باریم، مس و اکسیژن ساخته می شوند.

همه مواد سرامیکی با تکنولوژی بالا ترکیبات ساده ای نیستند. برخی از آنها مواد کامپوزیتی هستند که در آنها سرامیک نوعی ماده زمینه به نام ماتریس را تشکیل می دهد که با الیاف ماده دیگری اغلب الیاف کربن یا گاهی الیاف سرامیک کاملاً متفاوت تقویت می شود.

ماده ای مانند این به عنوان کامپوزیت زمینه سرامیکی شناخته می شود. به عنوان مثال می توان به الیاف کاربید سیلیکون در یک ماتریس کاربید سیلیکون با نیترید بور در سطح مشترک بین آنها اشاره کرد.